Mobilt BankID slutar fungera på äldre telefoner
Mobilt BankID är ett av våra viktigaste digitala verktyg. Du använder det för att logga in på banken och 1177, för att deklarera, kontrollera ditt pensionskonto och mycket mer. Men under 2026 sker en viktig förändring: Mobilt BankID får höjda systemkrav. Det betyder att BankID kan sluta fungera på äldre telefoner och surfplattor som inte längre kan uppdateras.
Förändringen sker för att öka säkerheten och anpassa appen till modern teknik. Du som använder en äldre iPhone, iPad eller Android kan därför behöva uppdatera ditt system eller i vissa fall skaffa en ny enhet. I den här artikeln förklarar vi varför kraven höjs, vilka modeller som påverkas, hur du tar reda på om du behöver agera och vad du kan göra för att tryggt fortsätta använda BankID framöver.
Varför slutar BankID fungera på vissa telefoner och surfplattor?
Förändringen handlar om att höja säkerheten och anpassa operativsystemen till modern teknik. Mobilt BankID fungerar som din digitala legitimation och innehåller mycket känslig information. För att skydda dig mot bedrägerier och dataintrång behöver appen följa de senaste säkerhetsstandarderna.
Äldre operativsystem blir med tiden mer sårbara. De får inte längre uppdateringar från Apple eller Google och kan inte garantera att din inloggning, signering eller legitimering sker på ett säkert sätt. Systemkraven höjs alltså för att Mobilt BankID ska kunna garantera ett tryggt skydd mot bedragare. Mobilt BankID kommer då bara att fungera på telefoner och surfplattor som kan hantera modern kryptering och säkerhet.
Vilka mobiler och surfplattor påverkas?
Ja, vilka mobiler slutar fungera med BankID? Och mer specifikt: När slutar BankID fungera på iPhone 7, iPhone 8 eller iPhone 11?
BankID har meddelat att förändringen börjar gälla under mars 2026 (preliminärt). Då krävs följande versioner av operativsystem för att Mobilt BankID ska fungera:
- iPhone/iPad: kräver iOS 16 eller senare
- Android: kräver Android 9 (Pie) eller senare.
Det betyder att alla enheter som inte kan uppdateras till minst dessa versioner inte längre kommer att kunna använda Mobilt BankID efter mars 2026.
När sker förändringen och hur får jag besked?
BankID har gått ut med att förändringen ska genomföras i mars 2026. Exakt datum kan ändras, men du kommer att få information i god tid via flera kanaler:
- När du öppnar BankID-appen på din mobil kan du få ett meddelande som säger att din enhet inte längre kommer att stödjas.
- Banker och myndigheter som använder BankID kommer också informera om ändringen på sina webbplatser och i appar.
- Du kan alltid läsa aktuella nyheter direkt på bankid.com.
Vi rekommenderar att du redan nu kollar vilken version av operativsystem din mobil har. Då slipper du obehagliga överraskningar när mars 2026 närmar sig.
Så kollar du din mobilversion (steg för steg)
Att ta reda på vilken version av iOS eller Android du har går snabbt och enkelt. Här förklarar vi hur du gör.
Så ser du din iOS-version på en iPhone:
- Gå till Inställningar.
- Tryck på Allmänt.
- Tryck på Om.
- Där ser du raden iOS-version, till exempel iOS 15.8 eller iOS 17.0.
Om din version är lägre än iOS 16 behöver du uppdatera om möjligt. Så uppdaterar du en iPhone eller iPad:
- Gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering.
- Om en uppdatering finns, tryck på Hämta och installera.
Om mobilen säger att den redan är uppdaterad, men versionen fortfarande är under 16, betyder det att modellen inte längre får nya uppdateringar. Du kommer då att behöva en ny enhet för att Mobilt BankID ska fungera.
Så ser du din Androidversion:
- Gå till Inställningar.
- Tryck på Om telefonen.
- Leta efter raden Android-version.
- Står det Android 8 eller lägre behöver du uppdatera eller byta enhet.
Det går ibland att göra en sista systemuppdatering via samma meny. Så uppdaterar du Android:
- Gå till Inställningar > Programuppdatering (eller Systemuppdatering).
- Tryck på Sök efter uppdateringar.
- Om en uppdatering finns, följ instruktionerna på skärmen.
Om telefonen inte hittar några uppdateringar betyder det att den inte längre stöds av tillverkaren. Då är det dags att se över möjligheten att köpa en ny telefon.
Lösningar: uppdatera eller byt enhet
Det finns flera enkla lösningar om du märker att din telefon eller surfplatta inte uppfyller kraven för BankID 2026.
- Uppdatera om möjligt
Gör en systemuppdatering om din mobil fortfarande kan uppdateras till iOS 16 eller Android 9 (eller senare). Det tar oftast bara några minuter och kostar ingenting. - Byt till en nyare enhet
Om din nuvarande telefon inte går att uppdatera, behöver du byta till en nyare modell. Det innebär inte att du måste köpa den allra senaste och dyraste telefonen – det viktiga är att den klarar BankID:s nya krav och kommer att få säkerhetsuppdateringar framöver. - Skaffa nytt BankID
När du bytt till en ny enhet behöver du ladda ner BankID-appen igen och aktivera ett nytt BankID via din internetbank. Logga in på din bank via dator eller besök ditt bankkontor. Följ instruktionerna för att ladda ner och aktivera BankID på den nya enheten. Om du vill ha hjälp kan din bank guida dig steg för steg eller så kan du be en anhörig hjälpa till.
Det är lätt att känna sig stressad när tekniken förändras, men det är viktigt att komma ihåg att förändringen sker först våren 2026. Du har god tid på dig att kontrollera din version, uppdatera och planera ett eventuellt byte.
För de flesta kommer det att vara en enkel process. Det finns flera prisvärda alternativ om du behöver skaffa en ny mobil. Vill du ha hjälp att välja rätt mobil eller abonnemang? Läs gärna vår guide om mobilabonnemang för pensionärer, där vi ger trygga och konkreta tips inför köp av ny telefon.
60plusbanken hjälper fler
Vi hjälper fler pensionärer till en bättre vardagsekonomi. En av våra lånespecialister är med dig hela vägen från ansökan till utbetalning.

FAQ
Varför slutar mitt BankID fungera på min mobil?
BankID slutar fungera på vissa äldre mobiler och surfplattor eftersom säkerhetskraven höjs under 2026. Äldre systemversioner kan inte garantera samma skydd mot bedrägerier.
När börjar de nya kraven gälla?
De nya systemkraven för Mobilt BankID börjar gälla i mars 2026 (preliminärt). Du kommer att få tydlig information i BankID-appen innan det sker.
Hur ser jag om min enhet påverkas?
Det enklaste sättet är att kontrollera vilken version av iOS eller Android du har. Gå till Inställningar och titta under iOS-version eller Android-version. Om din version är äldre än iOS 16 (Apple) eller Android 9 (Pie) påverkas du och behöver agera före mars 2026.
Vad gör jag om jag inte kan uppdatera?
Om du inte kan uppdatera betyder det att tillverkaren slutat ge stöd för din mobil. Byt till en nyare enhet som uppfyller kraven och skaffa nytt Mobilt BankID på din nya telefon via banken.
