
Svårlurad! Ett initiativ av Sveriges banker mot bedrägerier
Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedrägerierna
Bedrägeriförsöken ökar runt om i landet och har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Särskilt drabbade är äldre personer. Bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur bedrägeriförsöken kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad.
Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som ringer och försöker lura dig. Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från din bank, polisen, företag, en myndighet eller påstå sig vara din närstående.

Fyra tips på hur du blir svårlurad
- Lägg på samtalet direkt om det känns konstigt, obekvämt eller stressande. Banken ringer aldrig för att be dig logga in eller lämna personliga uppgifter
- Logga aldrig in med din säkerhetsdosa eller BankID på någon annans uppmaning
- Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning
- Var på din vakt vid oväntade hembesök och släpp aldrig in okända personer i ditt hem