Svårlurad: ett gemensamt initiativ

Bedragarna, som många gånger har direkt koppling till grov organiserad brottslighet, riktar systematiskt in sig mot äldre och de mest sårbara i samhället.

Tillsammans med Sveriges banker och det gemensamma initiativet Svårlurad! vill 60plusbanken sprida information och kunskap om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier. Vi hoppas också att initiativet ska hjälpa närstående med verktyg för att kunna bistå de i sin närhet med stöd och information.

Olika typer av bedrägerier

Ett bedrägeri kan se ut på olika sätt, där både metod och tillvägagångssätt kan variera. Metoderna utvecklas också över tiden, varför det alltid är viktigt att vara vaksam på nya situationer. Gemensamt för dem alla är syftet att lura någon, ofta för egen ekonomisk vinnings skull. Var och hur man söker upp sitt tilltänkta offer kan dock variera. Nedan är ett axplock av de olika typer av bedrägerier som man kan råka ut för. Du kan läsa mer om bedrägeri mot äldre här.

  • Telefonbedrägeri
    Bedragaren vid ett telefonbedrägeri utger sig ofta för att komma från din bank, polisen, en myndighet eller någon i din närhet och kan manipulera telefonnummer för att verka trovärdig. Kom ihåg, din bank ringer aldrig upp dig för att be dig logga in om du själv inte tagit kontakt med banken.
  • SMS-bedrägeri
    Bedrägerier via SMS har blivit allt vanligare och det kan se ut som att meddelandet är skickat från Posten eller banken. Klicka aldrig på länkar i SMS och ring aldrig upp okända nummer på någon annans uppmaning. Prata med någon du litar på om du är osäker.
  • Oväntat hembesök
    Släpp aldrig in okända personer i ditt hem, oavsett var de utger sig att komma ifrån. Lämna aldrig ut personlig information till någon som knackar på hemma hos dig.
  • Mailbedrägeri
    Lämna aldrig ut personlig information, koder eller lösenord och öppna inte mail eller bifogade filer som du inte förväntat dig att få. Bedragare försöker ofta få det att se ut som att mailet kommer från en trovärdig avsändare. Kontakta den påstådda avsändaren direkt om du är osäker.
  • Falska annonser
    Verkar ett erbjudande vara för bra för att vara sant så är det oftast det. Handla bara från återförsäljare som du känner igen och läs företagets omdömen på Trustpilot innan du genomför ett köp. Använd heller aldrig okända betalningsmetoder eller autentiseringsfunktioner. Läs gärna mer om våra tips gällande hur du kan handla säkert online.

Vanligt förekommande vid bedrägerier

Vi har listat mer vanligt förekommande ämnen som förmedlas i syfte att den utsatte ska luras. Många gånger är målet att få offret att flytta över ekonomiska medel, signera något med BankID eller klicka på en bestämd länk för att komma åt den utsattes lösenord och konton.

Bedragarna kan påstå att:

  • De ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto eller kort
  • De kan hjälpa dig med deklarationen
  • Du kommer ta emot ett paket vars leveransbesked du kan följa via en länk
  • De kan ge tillbaka pengar som du har rätt till
  • Du har vunnit pengar
  • En närstående har råkat illa ut och behöver din hjälp
  • De vill hjälpa dig att få bort det virus som din dator påstås ha smittats av genom exempelvis fjärrstyrning
  • Du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack


Sprid ordet med 60plusbanken

I och med initiativet Svårlurad vill vi och Sveriges banker informera om de risker som finns, både digitalt men också i andra situationer som vid exempelvis hembesök. Med kunskap blir vi mer vaksamma och därmed gör vi det också svårare för bedragare att lyckas genomföra sina bedrägerier.

Vill du lära dig mer om bedragarnas olika tillvägagångssätt och metoder rekommenderar vi dig att läsa mer på Svårlurad. Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedragarna!

Laddar